Jak zrobić portret w plenerze

cropped-1836606_10201266941771630_1182547201_o

Praca nad dobrym portretem w terenie jest w większości bardzo podobna do pracy w studio. Tutaj jednak możemy wykorzystać naturalne, ciekawe otoczenie do podkreślenia charakteru fotografowanej osoby.

Niestety bardzo duża różnica jest w aspekcie kontrolowania światła która to możliwość jest znacznie mniejsza od możliwości studia. Niektóre osoby może dziwić fakt, że w słoneczny dzień ktoś błyska lampą ale najlepszym pomysłem jest wykorzystywanie zarówno światła zastanego, błyskowego jak i odbitego.

 

  • Piękny słoneczny dzień nie jest najlepszym rozwiązaniem na ładny portret. W pochmurne dni, światło jest miękkie i rozproszone, dobrze jest fotografować rano lub późnym popołudniem.
  • Używajcie akcesoriów do odbijania światła (blend) np. kawałka kartonu, styropianu do rozświetlania cieni na twarzy, szczególnie w słoneczne dni. Blendy można zrobić we własnym zakresie. Wystarczy wziąć kawałek kartonu i np. okleić go folia aluminiowa (najlepiej ja najpierw pognieść).
  • Używajcie małej przysłony i długich ogniskowych. Mała przysłona zapewnia nam duży otwór przysłony (1/wartość przysłony a co za tym idzie możemy dać krótszy czas naświetlania i uzyskamy małą głębię ostrości. W praktyce oznacza to, że tło za fotografowaną osobą staje się nieostre i tym samym uwypukla fotografowaną osobę,
  • Długie ogniskowe najlepiej sprawdzają się przy portretach łatwiej uzyskać piękne tło i brak dystorsji. Nieraz jednak chcemy uzyskać bardziej dynamiczne zdjęcia robione z bliska i używa się również obiektywów szerokokątnych. Osobiście preferuje zakresy od 70 do 120 mm. Jasność obiektywu ma wielkie znaczenie ułatwia to uzyskiwanie małej głębi ostrości i obiektywy najczęściej ładniej rysują.
  • Dbajcie o porządek w kadrze, zbyt skomplikowane tło lub silne kolory na drugim planie, mogą odwrócić uwagę od osoby fotografowanej.
  • Bardzo ciekawe efekty możemy uzyskać wykorzystując naturalne obramowania (pergole roślinne, architektura, okna, bramy, drzwi).tylko od was zależy jaki przyjmiecie kąt patrzenia najważniejsze żeby wam i modelowi odpowiadał,
  • Model nie może być sztywnym manekinem, pomóżcie mu się rozluźnić najładniej wychodzą na zdjęciach naturalne pozy i ważne żeby model przechodził do nich sam co chwila.
  • Miejsce do robienia zdjęć to nie tylko park czy jakiś zabytek szukajcie nowych rozwiązań. Może być to nawet warsztat samochodowy czy też wysypisko śmieci jeśli ładnie będzie tworzyło całość.
  • Tereny prywatne, zamknięte, nie bójcie się pytać właścicieli o zgodę na fotografowanie w takim miejscu, zwykle krótka rozmowa z właścicielem i zapewnienie o małej “inwazyjności” sesji pomaga w uzyskaniu zgody na wykonanie zdjęć,
  • Używajcie lamp błyskowych jako światła dopełniającego. Mała uwaga, najlepiej jest gdy siła błysku będzie równa jasności światła zastanego mamy najbardziej naturalne oświetlenie. Reguły są jednak po to żeby je łamać więc pokuśmy się zrobić coś więcej, zwiększmy moc błysku lampy o jedną przysłonę mocniejsza niż światło zastane, da nam to efekt rozświetlonego obiektu na lekko ciemnym tle.
  • Jak to mówi zawsze mój znajomy do pracy terenowej dobrze mieć przynajmniej jednego asystenta do noszenia całego tego majdanu. Tak poza żartami, chodzi o to, że najlepsze statywy nie zastąpią osób trzymających blendy czy też wachlujących poza planem ręcznikiem, żeby włosy złapały trochę wiatru oraz wiele innych przydatnych czynności.